Een verkleurde Madonna in Chartres

Chartres is een van de plekken waar we regelmatig naar terugkeren. Zoals gewoonlijk bezoeken we de kathedraal en staan stil bij de 'Lady on the Pillar' in het noordelijke deel van de omgang. Hoewel mijn ogen registeren dat er iets niet klopt duurt het even voor ik besef wat er aan de hand is. De Zwarte Madonna is verkleurd...

Gerestaureerd

De Zwarte Madonna is verkleurd. Ze is witgewassen! Met haar blanke gezichtje is haar magie voorgoed verdwenen. Het hoofd van haar kindje doet me sterk denken aan dat van mijn oude babypop. Wat is hier gebeurd en waarom? 
Ik vraag her en der in het rond, maar niemand die het echt weet te vertellen. 'Gerestaureerd', zegt de een. 'Ik weet het ook niet', reageert de ander. 'Ze schijnt vroeger wit geweest te zijn zeggen ze, maar voor mij blijft ze de zwarte madonna'. 
Het verhaal wordt nog erger als we even later terug keren. Midden op de dag wordt ze afgestoft en voor dat goede doel ontdaan van haar sluier. Het kraagje van de baby wordt zorgvuldig herschikt. Na een tijdje ziet ze er weer pico bello uit voor wie dat zo zien wil :-).


Met haar blanke gezichtje is haar magie voorgoed verdwenen (2017)


Het oude vertrouwde beeld (zomervakantie 2013)


Ze moet vroeger wit geweest te zijn zeggen de deskundigen


Midden op de dag wordt ze afgestoft en ontdaan van haar sluier


Het kraagje van de baby wordt zorgvuldig herschikt




Meer achtergrond informatie

Op de website van dekathedraal wordt uitleg gegeven over de keuze voor deze make-over: De Madonna zou overgeschilderd zijn in de 19e eeuw en bedekt geweest zijn met een grauw-grijze laag. En die hebben ze nu netjes verwijderd. Ondertekend met DRAC centre 2103, verbonden met het ministerie van Cultuur. Nog wat plaatjes van de fases van restauratie op deze siteEr zijn ook andere geluiden, nl. dat de oorspronkelijke madonna zwart geweest zou zijn. De meningen verschillen.

Gerelateerde blogs



Reacties

Een reactie posten