Denemarken: bootgraven in Lindholm Høje

Op weg naar onze laatste stop voor de overtocht naar Noorwegen zie ik in een flits dat richtingbord met twee bootjes erop. De afslag leidt naar Lindholm Høje met bootgraven van de Vikingen. Ik wijs naar rechts en roep alleen maar: 'Kijk!'. We rijden op deze weg na een vruchteloze poging om in Aalborg een parkeerplaats te vinden voor een koffie-stop. Een geluk bij een ongelukje dus :-)...

Vikinggraven on de vorm van een boot

Mijn passie voor oude stenen kennende, stelt mijn man voor om er een kijkje te nemen. Maar dit zijn niet alleen oude stenen, dit zijn Vikinggraven in de vorm van een boot. 
In mijn onschuld denk ik er twee bootjes te vinden. Maar Lindholm Høje blijkt een groot grafveld te zijn met bijna 700 graven. Het is van het jaar 400 tot 1000 in gebruik geweest, behoorlijk lang dus. 
Zo'n duizend jaar geleden werden de graven bedolven onder een dikke laag zand. Tijdens afgravingen tussen 1952 en 1958 werd het geheel weer blootgelegd. 

Verschillende graf vormen 

Om me heen kijkend zie ik een heuvel die bezaaid lijkt met door stenen omringde graven. Even ben ik in verwarring. Naast de bootvormen zijn er ook driehoeken, cirkels en ovale graven. Sommige ervan liggen iets verhoogd. De boten hebben een verhoogde voor- en achtersteven. 
De bootvormen en de driehoeken waren kennelijk voorbehouden aan de mannen.  Men heeft dat kunnen vaststellen aan de hand van de gevonden grafgiften. Voor vrouwen waren de ronde en ovale steenformaties bedoeld. 

Begraven was een uitzondering

Veruit de meeste doden zijn ter plekke gecremeerd. Uitzondering vormen de oudste graven op de top van de heuvel en de jongste aan de voet ervan, waar de doden ter aarde werden besteld (samen 41). Op de heuvel zijn ook resten van een dorp gevonden. 

Een belangrijke gemeenschap

Zeldzame opgegraven voorwerpen wijzen op een belangrijke status van deze gemeenschap. Lindholm Høje is een van de mooiste monumenten uit de Late IJzertijd en de Vikingentijd. 

Schipper mag ik overvaren?

Na een uitgestelde koffiestop en een bezoek aan het museum rijden we door. Ik mijmer nog even na. Schipper mag ik overvaren geldt toch voor ons allemaal? Was de reis naar het Walhalla alleen aan mannen voorbehouden? Het lijkt me eerder een symbolisch onderscheid. We vervolgen onze reis naar Frederikshavn, waar de boot naar Noorwegen op ons wacht. Zeker weten dat we over mogen varen :-)


Lindholm Høje blijkt een groot grafveld te zijn met bijna 700 graven


Graf in de vorm van een boot



Op de voorgrond een graf in de vorm van een driehoek met een centrale steen in het midden


Sommige ervan liggen iets verhoogd.


Veruit de meeste doden werden ter plekke gecremeerd (foto genomen in museum)


Plattegrond van het geheel



Adres

Vendilavej 11, 9400 Nørresundby, Denemarken

Websites





Reacties

Een reactie posten