Maassluis: dit worden van zijn lang zal ze leven geen peulen

Dit worden van zijn lang zal ze leven geen peulen. Peinzend kijk ik naar de trossen hangende zaadjes in de boom. Hij staat daar op een verlaten speelplaatsje, dat in rap tempo door de natuur wordt heroverd. Voorzichtig trek ik de conclusie dat dit zeker weten geen valse acacia of Robinia kan zijn, al zou ik tot op gisteren mijn hand ervoor in het vuur hebben gestoken...

De Vleugelnoot

Tijdens een gesprek met bevriende buren komt de boom ter sprake. Ik loop er voor de zekerheid nog even langs voor we er samen heen gaan. Hangende trossen bloemen en een dramatische bast, maar bij nader inzien geen doorns op de jonge takken en geen peulen na de bloei. Wèl weer peulen aan een voor mij onbekende boom een eindje verderop. 
Onder het motto 'geef nooit op' stap ik voor de vijfde keer in drie dagen in mijn schoenen. 'Vleugelnoot' is mijn idee na het kijken en vergelijken van de boom met de beschrijving. Kan bijna niet anders. 


 Dit worden van zijn lang zal ze leven geen peulen.

 

Hangende trossen bloemen en een dramatische bast


De boom staat daar op een verlaten speelplaatsje, dat in rap tempo door de natuur wordt heroverd 

De valse Christusdoorn

Opnieuw richt ik mijn aandacht op de boom-met-peulen. Het zou de valse Christusdoorn kunnen zijn, maar voordat ik dat durf te roepen wil ik zeker weten dat er doornen aan de stam zitten. Ik vind een manier om dichterbij te komen. Een optie die ik eerder over het hoofd heb gezien. Verdeeld over de stam laten de dorens-in-schutkleur zich vinden. Missie geslaagd :-). Tevreden maak ik kennis met de boom. Klinkt vast gek, maar het gaat een soort vanzelf. 


De valse Christusdoorn


De peulen hangend in de boom


Stekels in een schutkleur aan de stam


De lange, een beetje gedraaide peulen

Zijn dit dan misschien valse Robinia's?

De vraag is dan welke bomen er onder aan de trap naar de dijk staan. En tot welke soort de boom met de dramatische bast in het Staalduinse bos behoort? Ik duik er dieper in. 
De valse Christusdoorn en de Robinia lijken op elkaar. Alleen mist de laatste de doornen en twijgen op de stam. Dat geldt dan weer niet in alle gevallen, dus het blijft lastig.


De twee bomen die gespaard werden bij het maken van de nieuwe trap
Een zelfde dramatische bast. Zijn dit Robinia's?


De boom in het Staalduinse Bos

Zeg ken jij de Mosselbloem

Op de terugweg maak ik foto's van de Mosselbloem. Wel eens van gehoord? Voor het eerst in de zes jaar dat ik hier woon verschijnen ze in de Vliet. Mijn man had ze zien drijven en maakte me erop attent. En grappig genoeg, de naam van die waterplant heb ik in no time gevonden :-).


De Zuidvliet


Bloemen bij elkaar gedreven tegen de balk bij de brug


Zeg ken jij de Mosselbloem



Plaats

De vleugelnoot aan de achterkant van de PC Hooftlaan.
Update juli 2021: De boom heeft helaas plaats moeten maken voor nieuwbouw. 

De twee bomen aan beide kanten van de trap staan op het talud van de Zuiddijk aan eind van het voetpad naar de Jokweg ter hoogte van de Nieuwstraat. 
Update februari 2023: Beide bomen zijn omgehakt

De Christusdoorn staat aan de Monsieur Bekkerslaan tussen het gebouwencompex van de Schuurhof en de Jan Luykenstraat. 
Update juli 2021: Het schooltje dat er stond is kortgeleden afgebroken. De boom staat nu aan de rand van een grasveld met wilde bloemen.


Gerelateerde blogs






Reacties

Een reactie posten