Parijs: de crypte van de Sint Sulpice

Volgens een oude kaart zou de Saint Sulpice precies op de plek gebouwd zijn waar ooit een tempel van Isis stond. Dat maakt het interessant. En de aanwezigheid van de crypte maakt het nog interessanter. Oude kerken staan op sterk energetische plaatsen. Als er een voorganger voor 1350 gestaan heeft kun je daar zeker van zijn. Dat maakt de kerk voor mij zo speciaal...

Dat werd een retourtje naar Parijs

Dat ik heel graag de crypte van de Saint Sulpice wilde bezoeken vertelde ik in een vorig blog. Maar zonder reservering was dat niet mogelijk. We kwamen ervoor terug. We konden wel terecht in de kerk zelf en dat was al interessant genoeg. Hierover vind je meer in het blog: dus wordt dus een retourtje naar Parijs *.

Het bezoek aan de crypte

Op de afgesproken tijd verzamelen we onder het orgel. De gids blijkt een rap Frans sprekende dame die het spreektempo versnelt naarmate ze enthousiaster wordt :-). Kan ik het verhaal in het begin nog redelijk volgen, aan het eind moet ik het doen met sleutelwoorden en bij de uitleg van de geschiedenis van belangrijke personen laat ik de informatie langs me heen glijden en dwaal met het fototoestel voor de groep uit. 

De crypte heeft voor onbekenden een beetje weg van een labyrint, en gedurende de route worden de hekken geopend en gesloten. Dus als je achter blijft heb je een probleem. Begrijp ik best. Aan de andere kant zou het wel zijn voordelen hebben om eens rustig in te tunen op die oude energie en je weg te laten glijden in de tijd. Maar dat geluk wordt me door de oplettende gids die meeloopt niet gegund. Die kent zijn verantwoordelijkheid. Hij haalt me terug als ik een foto van de achterkant van de waterput wil maken. Ondertussen geniet ik van de ruimte en neem zoveel mogelijk indrukken in me op.
Het bezoek aan de crypte laat verschillende indrukken na. Voor de een is het een feestje, voor de ander een tour door een heel oude kerk 😉.

Impressie van de crypte

Hieronder volgt een impressie van de crypte. Een kleine selectie van de gemaakte foto's, vanwege de ruimte. Wil je meer foto's zien dan kan dat hier (met uitgebreide informatie in het Frans).


Een van de oudste zuilen


Gedenkplaat Guillaume de Seve de Julien en zijn echtgenote
(de Dood en de Tijd)


Tombe van Blache de Berulle


Onder dit kruis ligt nog een kleine crypte


Beelden van Lucas en Johannes, gered na de beeldenstorm



Trapje naar de klokkentoren




Een foto van de achterkant gaat me niet lukken


Namen van verschillende bisschoppen en kardinalen


Crypte Vaticaan ll








Adres

2 Rue Palatine, 75006 Paris, Frankrijk

Eerdere blogs

(De naam van dit blog is gewijzigd in: de Kerk van Saint Sulpice)
Hier vind je ook de plattegronden van de kerken en een tekening van de energiebanen.

















































Reacties

Een reactie posten