De Weegschaal en het elastiekje

Een boek dat ik lang geleden ergens opgeduikeld heb is Zodiac Signs van Frederick Goodman. Er staan veel mooie platen in van de dierenriemtekens die op verschillende plaatsen te zien zijn en de begeleidende tekst is voor mij min of meer bekend. Op blz. 91 stond een voor mij nieuwe uitleg over de herkomst van het symbool voor Libra (Weegschaal). Het is het Egyptische symbool voor 'horizon'...

Een bekend symbool

Nooit nagedacht over die bovenste hobbel van het symbool. Het was gewoon zoals het was. Maar als je de zijkanten dicht 'denkt' ontstaat het symbool van de horizon dat je hierboven ziet staan. 
Vrij vertaald stelt de schrijver dat het symbool voor Libra gewoonlijk wordt uitgelegd als een tekening van een paar 'schalen'. Maar, schrijft hij, het Egyptische hiëroglyf voor het teken laat een afbeelding zien van een zonsondergang over de aarde en het is duidelijk dat deze afbeelding, eerder dan de 'schalen', het origineel is voor het teken. 

Het Egyptische hiëroglyf representeert het mannelijke (afbeelding van de Zon) en het vrouwelijke (de horizontale Aarde) in een soort balans, allebei op hun rechtmatige plaats, met een ruimte voor lucht er tussen in. Het domein van Libra is deze 'ruimte met lucht'. Vertalen is niet mijn sterkste kan merk ik, maar ik hoop dat de essentie duidelijk is. 

Bij het symbool in het boek is er een kleine ruimte tussen de Zon en de Aarde, de Zon hangt dus als het ware boven de Aarde. Ik vind het wel passen bij de Weegschaal. Altijd weer naar evenwicht zoeken kan prima vertaald worden als zoeken naar de mannelijke en de vrouwelijke pool in jezelf. Tussen kiezen voor jezelf en voor de buitenwereld. Ervoor zorgen dat geven niet ten koste gaat van jezelf. Evenwicht dus. Kiezen voor een elastiekje in rust. Want als je je als een uitgerekt elastiekje voelt is het tijd om aan jezelf te denken. Dus blijven zoeken naar evenwicht, of je nu een Weegschaal bent of niet :-).


Bron: Rijksmuseum van Oudheden afbeelding 3

Het Egyptische hiëroglyf laat een afbeelding zien van de zonsondergang over de aarde.


Het bekende symbool van het teken Weegschaal 




Websites

Voor degenen die nu denken dat ik zomaar alles geloof wat ik lees heb ik nog een paar verwijzingen op internet gevonden.

1: Op deze site: In esoteric astrology ...
2: Hier vindt je de hiëroglief voor Akhet waarbij de Zon op de Aarde rust.
3: Wil je de twee symbolen vergelijken zoek dan de afbeelding op deze site.
4 The symbol for Libra appears to derive from the Egyptian hieroglyphic Akhet, 'the place of sunrise' 

Bron afbeelding Egyptische hiëroglief:
Bron afbeelding symbool Weegschaal: 



Reacties

Een reactie posten