Pagina's

donderdag 1 november 2012

De dierenriem van Dendera

Ik bezit een mooie ingelijste papyrus met de dierenriem van Dendera en wilde die lijst verplaatsen van de bovenverdieping naar de benedenverdieping. Er was echter geen geschikte plek om hem aan de muur te hangen. Dus verzon ik een list. Ik verwijderde een plank uit een van mijn drie boekenkasten en maakte zo ruimte voor de lijst. De actie stemde me tevreden. Althans, zolang ik in de richting van de boekenkast bleef kijken. Want als ik me omdraaide werd ik geconfronteerd met de stapels boeken die ik ergens anders moest zien te parkeren.

Peinzend kijk ik naar de stapels die op tafel liggen. Een boek erin = een boek eruit geldt dit keer niet vind ik. De boeken op de opgeofferde plank gaan over Egypte en kunnen echt niet weg. Bovenop een van de stapels ligt het boek De astrologie van het oude Egypte  van Albert Slosman. In dit boek geeft Slosman de dierenriem een heel oude datum mee. 'Op de dierenriem van Dendera is het begin van de spiraal de Leeuw en het einde de Kreeft, zoals we duidelijk op de tekening (...) zien' schrijft hij op bladzijde 214. Dat verwijst naar de ondergang van Atlantis. Dit boek mag zeker niet weg! De visie van Slosman wordt niet door iedereen gedeeld, maar boeit me sterk. Ik heb de tempel van Dendera in Egypte een aantal jaar geleden bezocht. De dierenriem bevindt zich op het plafond van een van de mysteriekapellen op het dak van de tempel. Het  is een kopie en de echte dierenriem hangt in het Louvre. Dat wil zeggen: zou in het Louvre moeten hangen. Want de keer dat we erheen gingen om hem te bekijken bleek hij helaas opgeborgen in een depot en werd niet tentoongesteld :-). Ik leg het boek opzij om te herlezen en droom van een grotere boekenkast. Man schiet me te hulp.  Hij kent mijn probleem. We verplaatsen een smal side-tafeltje naar de voorkamer. Daar kan ik de boeken tijdelijk op parkeren. Voor even ben ik gered :-).